«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

نویسندگان

قربانی شدن دین‌داران توسط حکومتِ دینی!

يكشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۰، ۰۵:۱۲ ب.ظ

✍️ سجاد فتاحی

مدتی بود که می‌خواستم در مورد این فیلم کوتاه http://( https://t.me/bbcpersian/113547)) که تبدیل به روایتی تکراری و تلخ در ایرانِ دورۀ جمهوری اسلامی شده است و به نظرم هیچ تفاوتی با سیاستِ اشتباه رضا شاه در کشف حجاب اجباری ندارد، چند خطی بنویسم؛ اما دیدم نکته‌ای را که در ذهن داشتم محسن حسام مظاهری به خوبی بیان کرده است. در حکومت‌های دینی که با بهره‌گیری از ابزار قدرت سیاسی در پی اجرای احکام دینی بر می‌آیند گرچه همۀ جامعه قربانی خواهند شد اما به گمانم آسیب‌هایی که به دین و دین‌داران در فضای فرهنگی یک جامعه در بلند مدت وارد می‌شود بیشتر است. پافشاری کودکانه بر اجرای سیاستِ غلط حجاب اجباری (و البته در کل سیاست نادرستِ اجرای احکام دینی با ابزار قدرت سیاسی) نه تنها لطماتی جبران‌ناپذیر به تمامی ساکنان این سرزمین وارد می‌کند بلکه ممکن است برای دهه‌ها پس از گذشت این دوران تلخ به کاهش شأن دین و دین‌داران در جامعه بینجامد. به همین دلیل نیز هست که اعتراض به این شرایط باید از سوی دین‌داران مخالف چنین سیاست‌‌هایی با جدیت بیشتری دنبال شود.  

متن محسن حسام مظاهری را با عنوان «این فرصت تاریخی را دریابید! (سخنی با زنان و دخترانِ باحجاب)» می‌توانید در کانال تلگرامی او با نامِ «دین، فرهنگ و جامعه» و در پیوند زیر مطالعه کنید:

https://t.me/mohsenhesammazaheri/3520

 

نظرات  (۳)

دقیقا درستش چیه؟ 

چه راه حلی پیشنهاد می‌کنید؟

پاسخ:
درود بر شما 
به صورت بسیار خلاصه راه حل این است: باقی ماندن دین در عرصۀ فرهنگ و جدایی نهاد دین از نهاد سیاست. البته تجربۀ تاریخ بشری نشان داده است که حتی اگر داوطلبانه این راه حل را بر نگزینیم قواعد تکامل سیستم های اجتماعی این راه حل را بر ما تحمیل خواهد کرد. 

انتظار داشتم همین مطلب رو عرض کنید که دین از سیاست جدا شه

و منم ابتدا قبل از اینکه بپرسم راه حل چیه میخاستم بگم درسته جدایی دین از سیاست، در روی کاغذ بسیار خوب جواب میده، اما در عمل نه 

نمونه بارز جدایی دین از سیاست میشه غرب و اروپا رو نام برد

مسیحیت رو از سیاست گذاشتن کنار، در عوض شدن نوکر یهود و صهونیزم

هر سیاستی که در غرب و آمریکا و به طبع همین کشورها در جهان انجام میدن، ریشه ایدئولوژیک داره

به دنبال احیای معبد و پیدا کردن تخت و انگشتر سلیمان و جام عیسی ان 

دیگه فک نکنم این مسائل بر شما پوشیده باشه با این حجم موضوعات سیاسی خوبی که در وبلاگتون مطرح کردید.

اگر عیبی در ایران هست بخاطر سیاست مدارهایی است که اصلا دین ندارن خودشون

یا لیبرالن یا جاسوسن 

مشکل از ماست نه از دین 

 

من آدم مذهبی ای نیستم که این حرفا رو میگم 

اگر دین و حکومت دینی نتونه انسان رو نجات بده، دموکراسی و ازادی اصلا نمیتونه

پاسخ:
از پاسخ شما سپاسگزارم. 
اگر دقت کرده باشید عرض کردم «جدایی نهاد دین از نهاد سیاست» و باقی ماندن دین در عرصۀ فرهنگ و نه جدایی دین از سیاست. این دو مقوله با هم کاملاً متفاوت است که در فرصتی دیگر آن را شرح خواهم داد. 
نکتۀ دوم هم آن است که در جهان طبیعی و اجتماعی هیچ راه حلی کامل نیست و پیامدهای مثبت و منفی دارد بنابراین شما بین الگوی سیاست ورزی و حکمرانی در ایران و غرب یا باید یکی از این دو را برگزینید یا الگوی جدیدی ارائه دهید. اگر حکومت کنونی ایران را حکومتی دینی می دانید پس پیامدهایش در حوزۀ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی را هم باید بپذیرید و اگر به نظرتان حکومتی دینی نیست که باید بفرمایید منظورتان از حکومت دینی چیست؟ 
اصولاً تجربۀ تاریخی بشر نشان داده است که نهاد دین (هر دینی که می خواهد باشد) هنگامی که با نهاد سیاست پیوند خورد یکی از نتایجش کاهش اعتبار آن دین در منظر عموم است. در این زمینه توجه به تجربه آیین زرتشتی در ایران نکات فراوانی برای آموختن دارد. 
به نظرم آنان که دل نگران دین و ادامۀ حضور آن در جامعه هستند باید بیش از دیگران با تشکیل حکومت دینی توسط غیر معصومان مخالفت کنند چرا که تجربۀ تاریخی نشان داده که حکومت های شبه دینی لطمات جبران ناپذیری را به اعتبار دین در جامعه وارد خواهند کرد.  
این یادداشت هم تا حدودی به این بحث مرتبط است: 
https://sajjadfattahi.blog.ir/1400/07/27/post%20145
 

ما درکی از دین نداریم

درکی از سیاست هم نداریم

تنها چیزی که هممون دیدیم و مطمن شدیم اینه که نه حکومت‌های دینی تونستن انتظارات و نیازهای مردم رو رفع کنن و نه حکومت‌های سیاسی

بازنده هردو نوع حکومت، مردم بودن و برنده واقعی حاکمانی که چه به اسم دین حکومت کردن و چه به اسم سیاست و دموکراسی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی