«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

نویسندگان

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


 

ششمین مطلب از مطالب وبلاگ سیستم‌های اجتماعی منتشر شد .

در این مطلب تلاش شده است تا به دو پرسش چرایی آفرینش سیستم‌های اجتماعی از سوی انسان‌ها و چگونگی طراحی این سیستم‌ها توسط آنها پاسخی در خور داده شود.

 همچنین تلاش شده است توضیح داده شود که چگونه استمرار تاریخی سیستم‌های اجتماعی می‌تواند به آنها رنگی از تقدس و درجه‌ بالایی از بدیهی بودگی بخشد، به گونه‌ای که برخی انسان‌ها و جوامع انسانی با فراموش نمودن این امر که خود و یا پیشینیان‌شان برای پاسخ‌گویی به نیازها و دست‌یابی به اهدافی مشخص، بانیان طراحی این سیستم‌ها بوده‌اند، علیرغم ناکارآمد شدن این سیستم‌ها در پاسخ‌ به نیازهایی که برای آنها آفریده شده‌اند و ضرورت ایجاد اصلاح و تغییر در آنها برای دست‌یابی بهینه به اهداف، دگرگونی در آنها را جز در مراحل نهایی و آن هم به سختی و با تحمل دشواری‌های بسیار پذیرا نمی‌شوند.

تقدس بخشی به سیستم‌های اجتماعی طراحی شده توسط بشر یا بواسطه استمرار تاریخی آنها صورت می‌پذیرد و یا از سوی کسانی که دارای منافع اقتصادی و سیاسی ریشه‌داری در حفظ سیستم بوده و یا بواسطه ترکیبی از هر دو. اما باید توجه داشت که اگر چیزی هم در جهان انسانی و اجتماعی شایسته احترام و تقدس باشد، اهداف و ارزش‌هایی است که سیستم‌های اجتماعی، تنها وسیله‌ای برای دست‌یابی به آنها می‌باشند. جوامع و کنشگرانی که اهداف را فراموش نموده و سنت‌گرایانه به تقدیس سیستم‌های اجتماعی از گونه‌های مذهبی، لیبرال و یا هر گونه دیگری می‌پردازند و شعار «حفظ سیستم از اوجب واجبات است» را سر می‌دهند و حاضرند بزرگترین و ارزشمندترین اهداف و ارزش‌ها را در راه حفظ سیستم‌های اجتماعی خود قربانی کنند، هزینه‌های فراوانی را در مواجهه با پیچیدگی‌های محیطی پیرامونی خواهند پرداخت و شوربختی‌های سترگی را تجربه خواهند کرد.  

http://socialsystems.blog.ir/1394/05/01/post6

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۲۹
سجاد فتاحی