«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

نویسندگان

سجاد فتاحی هستم و متولد کرمانشاه به سال 1362 

در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کنترل و ابزار دقیق و در دانشگاه صنعت آب و برق تحصیل کردم. 

در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، راهم را کج کردم و شاید راست؛ و به رشته جامعه شناسی روی آوردم.

اکنون که می نگرم می بینم رشته کارشناسی ام هم راه  کجی نبوده است؛ آدمی در این جهان پیچیده که از فرط پیچیدگی به آشوبناکی تنه می زند هرچه با حوزه های بیشتری آشنا باشد فهمش از جهان، عمیق تر و کامل تر خواهد بود؛ زیستن در مرزهای یک رشته، دنیای آدمی را محدود می کند.

هر فردی آرزویی و هدفی دارد که زیستن را برای او معنادار می کند؛ اهداف و آرزوهای آدمی ممکن است از سالی به سال دیگر، یا از دقیقه ای به دقیقه ای دیگر تغییر کند؛ اما این مهم نیست؛ مهم آن است که در همان لحظه تصور کنی بهترین آرزو و هدفی را که می توانسته ای انتخاب کنی برگزیده ای؛ اگر اینچنین باشد زندگی برایت در آن لحظه معنادار می شود؛ بیمی هم نیست اگر آرزو و هدفت فردا صبح که از خواب برخواستی تغییر کند؛ این ذات جهان تغییر پذیر است و باید با گشودگی آن را پذیرفت. 

فعلاً دغدغه ای ندارم جز بهبود شرایط مردمی که در چارچوبی جغرافیایی به نام ایران زندگی می کنند. نه اینکه سرنوشت سایر آدمیان برایم مهم نیست؛ چرا هست! اما تصور می کنم که اگر ما شایستگی و توانایی بهبود شرایط مردمی که با آنها در یک سرزمین زندگی می کنیم و آنها را هموطن می خوانیم نداشته باشیم، تصور بهبود شرایط تمامی آدمیان در سراسر جهان، توهمی بیش نیست. 

پیروز و مانا باشید.