«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

نویسندگان

شاهکاری به نام بزرگراه شیخ فضل‌الله

شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۱ ق.ظ

✍️ سجاد فتاحی

https://www.instagram.com/sajjad_fattahi_official/

نکات و بحث‌های فراوانی دربارۀ درستی یا نادرستی نام‌گذاری اماکن شهری به نام شخصیت‌های تاریخی وجود دارد اما به گمانم چه موافقان و چه مخالفان چنین اقدامی در این نکته هم رأی باشند که نباید نام افرادی که نقاط سیاه و تاریک فراوانی در دوران زندگی خود دارند را در نام‌گذاری‌های شهری استفاده کرد.  

جدا از کتاب‌های تاریخ به این خاطر که نام شیخ فضل الله نوری را بر یکی از بزرگراه‌های تهران قرار داده‌اند نام او را بارها و بارها شنیده‌ایم. نمی‌دانم آنان که نام او را بر این بزرگراه قرار داده‌اند شرح تمامی اقدامات شیخ را خوانده‌اند یا صرفاً بواسطۀ آنکه با او در مخالفت با مشروطه هم رأی و هم داستانند او را شیخ خود قرار داده و نام او را برازندۀ نام یکی از بزرگراه‌های پایتخت ایران دانسته‌اند.

شیخ فضل‌الله نوری، شاهکارهای زیادی در طول دوران زندگی خود داشته است؛ شاهکارهایی چون «فروش زمین وقفی به بانک استقراضی روس» و «طلاق غیر شرعی زن موقرالسلطه و عقد وی برای امام جمعۀ تهران» که مهدی بامداد در کتاب تاریخ رجال ایران به آنها اشاره کرده و شاهکارهای خرد دیگری چون گرفتن رشوه برای دادن حکم و ... که ناظم‌الاسلامی کرمانی در کتاب تاریخ بیداری ایرانیان آنها را آورده است. اما به گمانم اگر شیخ امروز بود حتماً خود این گفته را تصدیق می‌کرد که هیچ یک از شاهکارهای او هم‌پایۀ شاهکار نامگذاری یکی از بزرگراه‌های پایتخت ایران به نام او نیست.

امروز سالروز مخالفت شیخ فضل‌الله نوری با مشروطه است؛ مخالفتی که اگرچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ماهیتی نهادی و سیستماتیک به خود گرفت و البته همچنان حامیانی در جامعۀ ایرانی و در بین بلندپایگاه سیاسی ایران دارد اما به خاطر تغییر اوضاع زمانه، آنان دیگر به صراحت شیخ فضل‌الله آن را بر زبان نمی‌آورند.

جدا از موافقت یا مخالفت با شیخ فضل‌الله در زمینۀ مشروطیت که موضوعی سیاسی و فقهی است؛ مطمئناً تمامی دین‌داران متعهد و آگاه، حتی آنانی که به مشروطۀ مشروعه باور دارند با نام‌گذاری بزرگراهی در ایران به نام چنین شیخی آن هم صرفاً بواسطۀ آنکه با مشروطه مخالفت کرده است مخالفند.

 

نظرات  (۲)

۲۲ آبان ۰۰ ، ۱۱:۲۳ معرفی سیونت

با سلام و عرض احترام.

سیونت اولین و تنها پلتفرم خرید و فروش فایل همراه با گارانتی راه اندازی شد. هم اکنون با ساخت غرفه و ثبت فایل های خود، درآمد میلیونی کسب نمایید.

منتظر حضورتان هستیم.

https://savenet.ir

 

با سلام و اخترام.

مضمون و محتوای این پست صرفنظر از درست یا نادرست بودن سند تاریخی آن، با پست قبلی شما تخت عنوان «روح الله خالقی و سرود ملی» منافات دارد. 

در آن پست از فراگیر بودن مؤلفه های ملی دفاع کردید. اما در این پست، شیخ فضل الله را از دایرۀ ملیت و ایرانیت حذف می فرمایید. بالاخره شیخ فضل الله نوری نه فقط به عنوان یک روحانی و عالم دینی بلکه به عنوان یک شهروند نأثیر گذار و خواهان مشروطۀ مشروعه در تاریخ و در اذهان مردم مطرح و مقبول افتاده که با رأی دادگاه غیر اسلامی و غیر شرعی به جوخۀ اعدام سپرده شده است. لذا می تواند به عنوان یک چهرۀ مدافع حقوق ملی مورد احترام باشد.

از این ها گذشته، می شد به جای اعتماد کردن به نوشتۀ برخی کتاب های عیر قابل استناد و یا مستندهای ضعیف و به جای ایجاد ذهنیت در باور عمومی خوانندگان، یک نامه متقن و مستند برای شورای شهر تهران می نوشتید و این مسئله را با آنها طرح موضوع می فرمودید و اگر نتیجه نمی گرفتید، اونوقت با یک استناد مطمئن تر یادداشت خودتون را در معرض افکار عمومی قرار می دادید...

من به شخصه اتهاماتی را که در این پست به شیخ فضل الله نوری نسبت داده اید، جایی ندیدم و برای اولین بار است که فقط در این جا می خوانم. پس اجازه بفرمایید که با دیدۀ تردید به این موضوع نگاه کنم. مگر آنکه صحت گفتار شما بر من ثابت شود.

با تشکر و اعتذار

پاسخ:
درود بر شما 
از اینکه مطلب را مطالعه نموده و نظرتان را بیان فرمودید سپاسگزارم. 
اصل سخن این است که حتی اگر بنا بر نامگذاری مکان های شهری به نام افراد تاریخی باشد باید آن افراد از سوابق درخشانی برخوردار باشند نمی توان نام هر فردی را ولو با سابقه ای مخدوش صرفا بواسطۀ مواضعش در یک موضوع سیاسی که مورد پسند ماست بر اماکن شهری گذاشت. 
منابع من برای این موضوع همان هایی است که در متن ذکر کرده ام اگر بررسی فرمودید و خلاف این موارد برای شما اثبات شد حتما مرا هم در جریان بگذارید تا احیانا اگر اشتباهی انجام شده است اصلاح کنم. 
این ویژگی مثبت شماست که با تردید در تمامی دعاوی می نگرید و صحیح هم همین است که آدمی منابع مختلف را مطالعه نموده و بر آن اساس به یک جمع بندی برسد. جمع بندی من از مطالعه منابع مختلف در این زمینه همین چیزی است که در متن نوشته ام. 
پیروز باشید  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی