«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

نویسندگان

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

(قسمت دوم)

✍️ سجاد فتاحی

t.me/SIAGS

از روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۹، اکران اینترنتی فیلم خروجِ ابراهیم حاتمیکیا آغاز خواهد شد. در قسمت اول این مطلب که همزمان با اکران فیلم، در جشنواره فیلم فجر، منتشر شد (بنگرید به https://t.me/SIAGS/306)  بیان شد که نشانهشناسی این فیلم بیانگر آن است که به احتمال فراوان، رحمت بخشی همان میرحسین موسوی است.

جدا از نشانههایی چون مچبند سبز رحمت بخشی؛ 20 سال کنارهگیری رحمت بخشی (بخوانید 20 سال کنارهگیری میرحسین موسوی)؛ نقشی که رحمت بخشی در بردن جوانان دِه به جنگ داشته است (بخوانید نقشی که میرحسین در دورانِ جنگ ایفا کرده است)؛ تغییراتی که در رحمت بخشی در فرایند اعتراض رخ میدهد (بخوانید تغییراتی که در میرحسین موسوی از خرداد 1388 ایجاد میشود)؛ این فیلم و دیالوگهای آن را اگر با دقت ببینید تردیدی باقی نمیماند که رحمت بخشیِ ابراهیم حاتمیکیا در فیلمِ خروج، همان میرحسین موسوی است؛ که بیانیهی او درباره اعتراضات آبانماه 1398، آخرین سخنان او پیش از خروج کامل است؛ میرحسینی که پس از یک دهه حصر، با ذکاوتِ ابراهیم حاتمیکیا و با سرمایهی موسسهای هنری وابسته به سپاه پاسداران! بر پردهی سینما به تصویر کشیده شده است.  

در سکانسهای آغازین فیلم، رحمت بخشی (بخوانید میرحسین موسوی) دیالوگی ماندگار خطاب به رئیسجمهور روحانی دارد؛ فردی که در مزرعهی رحمت بخشی (بخوانید پایگاه رای میرحسین موسوی) نشست و توجه نکرد که پنبهها (بخوانید اعتماد و سرمایهی اجتماعی مردم) ناز دارند و اگر به آن توجه نکنی خواهند مرد.

این فیلم را در این ایام کوتاه حصر خانگی، که طاقت همهمان را طاق کرده است، حتماً ببینید و به یاد مرد و زنِ ایرانگرایی باشید که بیش از یک دهه است در حصر خانگی ماندهاند؛ اما عهدی را که با ما بستند نگسستند.   

ای کاش آنان که باید صدای خروج را بشنوند، پیش از آنکه دیر شود، بشنوند.

⭕️ این متن را اگر می پسندید به اشتراک بگذارید.

@SIAGS

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۲۰ فروردين ۹۹ ، ۱۷:۰۰
سجاد فتاحی

 

سجاد فتاحی - جامعه‌شناس

 

در ارتباط با پدیده‌های پیچیده‌ای چون شیوع بیماری کرونا، آگاهی دولت‌ها از وضعیت واقعی شیوع این بیماری در نقاط مختلف کشور، نقشی اساسی در انجام سیاست‌گذاری‌هایی اثربخش از سوی آنها در زمان و مکان مناسب دارد.

بزرگترین مساله‌ی کنونی در ایران در ارتباط با این بیماری، ناآگاهی دولت و نظام سیاسی از میزان شیوع بیماری در کشور و چگونگی پراکندگی آن در نقاط مختلف ایران است. برخی برآوردها، میزان شیوع بیماری در ایران را بین 15 تا 20 برابر آمار رسمی می‌دانند؛ و این به آن معناست که عملاً نظام حکمرانی در ایران نسبت به وضعیت کنونی شیوع بیماری در کشور و نحوه‌ی پراکندگی آن نابیناست. پایش‌های تلفنی انجام شده نیز بواسطه‌ی آنکه از دقت و اعتبار کافی برخوردار نیست نمی‌تواند به دولت در کاهش این نابینایی که مقدمه‌ی لازم برای سیاست‌گذاری اثربخش است کمک کند.

بر این اساس به نظر می‌رسد انجام یک پیمایش ملّی دو وجهی در شرایط کنونی لازم و ضروری باشد. پیمایشی که با نمونه‌گیری دقیق، امکان تعمیم نتایج آن را به کل جامعه ایران فراهم کند و به صورت همزمان هم نظر ایرانیان را در مورد ابعاد این بیماری جویا شود و هم با استفاده‌ از کیت‌های تست بیماری، سلامت آنها را مورد بررسی قرار داده و میزان شیوع بیماری را در کشور مشخص کند.

در ارتباط با این پیمایش ملی دو وجهی، توجه به نکات زیر لازم و ضروری است:

نمونه‌گیری پیمایش باید به صورت بسیار دقیق و با کمترین خطا باشد که اعتبار نتایج حاصل، برای تعمیم آن به کل جامعه ایران افزایش یابد؛ بر این اساس مسئولیت برآورد جمعیت نمونه و نحوه‌ی نمونه‌گیری باید به تیمی متخصص در این زمینه محول شود

کیت‌های مورد استفاده در این پیمایش باید حتماً در زمره‌ی بهترین کیت‌های موجود در جهان بوده و از دقت بالایی برای تشخیص بیماری برخوردار باشند؛ بنا بر اظهار نظر برخی متخصصین بعضی از کیت‌های موجود در ایران از توانایی مناسبی برای تشخیص سریع بیماری برخوردار نیست و طبیعتاً نباید از چنین کیت‌هایی در این پیمایش ملی استفاده کرد

پیمایش باید توسط کادرهای پزشکی و بهداشتی به همراه پرسش‌گرانی خبره انجام شود؛ ورود نیروهای نظامی و انتظامی به این موضوع از قبیل نیروهای بسیج می‌تواند اعتبار نتایج را به شدت کاهش دهد.

پرسش‌نامه‌ای که در کنار گرفتن تست تکمیل می‌شود حتماً باید توسط تیمی بین‌رشته‌ای و زبده‌ از جامعه‌شناسان، متخصصین علوم سیاسی و پزشکان تهیه شده و توسط پرسشگرانی آموزش دیده تکمیل شود تا اعتبار نتایج افزایش یابد.

در صورت انجام این پیمایش ملی به صورتی صحیح، نظام حکمرانی از نابینایی نسبی کنونی خارج شده و آگاهی نسبتاً دقیق و معتبری از میزان شیوع بیماری در کشور و نحوه‌ی پراکندگی آن کسب خواهد کرد؛ این آگاهی اگر به درستی به کار گرفته شود می‌تواند به بخش‌های گوناگون دولت و نظام سیاسی در انجام سیاست‌گذاری‌هایی بهتر کمک کند.

این متن را اگر می پسندید به اشتراک بگذارید.

@SIAGS

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۱۳
سجاد فتاحی

 

✍️ سجاد فتاحی - جامعه‌شناس

 

مفاهیم و ایدهها اثری عمیق بر نظام اندیشهای انسانها و جوامع بر جا میگذارند؛ به همین دلیل همگان و مهمتر از همه دولتها و نظامهای سیاسی باید در گزینش آنها بیشترین دقت را داشته باشند.

در چند روز اخیر طرحی با عنوان طرح فاصلهگذاری اجتماعی مطرح شده است که اگرچه کلیت ایدهی نهفته در آن قابل دفاع است اما عنوان برگزیده شده برای این طرح، کاملاً اشتباه است.

آنچه که به عنوان طرح فاصلهگذاری اجتماعی مطرح است در حقیقت طرحی برای افزایش فاصلهی فیزیکی بین افراد جهت کاهش احتمال انتقال بیماری کرونا است.

هنگامی که در انتخاب عنوان برای یک طرح اینگونه بی‌‌دقتی می‌شود؛ بسیار بعید می‌دانم که در ارتباط با محتوای آن تاملات و بررسی‌‌های دقیقی انجام شده باشد.

چنین خروجیهایی نتیجهی عملکرد سازمانها و اداراتی است که در زمینه کیفیت منابع انسانی بنا به دلایل گوناگون، دچار فقر جدی هستند؛ کار تخصصی و عمیق در آنها معنایی ندارد؛ برای پاسخگویی هرچه سریعتر به تقاضاهای معقول و نامعقول روسای خود دقت را قربانی سرعت میکنند و طرحها و پیشنهادهایی را ارائه میدهند که اهمیت و بزرگی آنها نسبتی با زمان و کیفیت منابع انسانی که برای تولید آنها صرف شده است ندارد.

نتیجه هم از پیش مشخص است:

❇️ مفاهیم و ایدههایی مغشوش که حاصل کپیبرداریهایی بدون تامل است؛

❇️ اتلاف منابع مالی و انسانی؛

❇️ و وارد آمدن آسیبهایی جدی به جامعه.

 

⭕️ این متن را اگر می پسندید به اشتراک بگذارید.

@SIAGS

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۹ ، ۰۹:۱۱
سجاد فتاحی