«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

نویسندگان

✳️فاصله‌گذاری اجتماعی یا فاصله‌گذاری فیزیکی✳️

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۱۱ ق.ظ

 

✍️ سجاد فتاحی - جامعه‌شناس

 

مفاهیم و ایدهها اثری عمیق بر نظام اندیشهای انسانها و جوامع بر جا میگذارند؛ به همین دلیل همگان و مهمتر از همه دولتها و نظامهای سیاسی باید در گزینش آنها بیشترین دقت را داشته باشند.

در چند روز اخیر طرحی با عنوان طرح فاصلهگذاری اجتماعی مطرح شده است که اگرچه کلیت ایدهی نهفته در آن قابل دفاع است اما عنوان برگزیده شده برای این طرح، کاملاً اشتباه است.

آنچه که به عنوان طرح فاصلهگذاری اجتماعی مطرح است در حقیقت طرحی برای افزایش فاصلهی فیزیکی بین افراد جهت کاهش احتمال انتقال بیماری کرونا است.

هنگامی که در انتخاب عنوان برای یک طرح اینگونه بی‌‌دقتی می‌شود؛ بسیار بعید می‌دانم که در ارتباط با محتوای آن تاملات و بررسی‌‌های دقیقی انجام شده باشد.

چنین خروجیهایی نتیجهی عملکرد سازمانها و اداراتی است که در زمینه کیفیت منابع انسانی بنا به دلایل گوناگون، دچار فقر جدی هستند؛ کار تخصصی و عمیق در آنها معنایی ندارد؛ برای پاسخگویی هرچه سریعتر به تقاضاهای معقول و نامعقول روسای خود دقت را قربانی سرعت میکنند و طرحها و پیشنهادهایی را ارائه میدهند که اهمیت و بزرگی آنها نسبتی با زمان و کیفیت منابع انسانی که برای تولید آنها صرف شده است ندارد.

نتیجه هم از پیش مشخص است:

❇️ مفاهیم و ایدههایی مغشوش که حاصل کپیبرداریهایی بدون تامل است؛

❇️ اتلاف منابع مالی و انسانی؛

❇️ و وارد آمدن آسیبهایی جدی به جامعه.

 

⭕️ این متن را اگر می پسندید به اشتراک بگذارید.

@SIAGS

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی