«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

«ایران‌نامه»

ایران‌نامه جایگاهی است برای انتشار یادداشت‌های من دربارۀ ایران

نویسندگان

آقا و آقازادگی در ایران

شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۶ ق.ظ

 

✍️ سجاد فتاحی - جامعه‌شناس

توضیح: این یاداشت در روزنامه هشمهری سه شنبه 14 مرداد 1399 منتشر شده است.

https://b2n.ir/647827

در حوزهی سیاسی ایران، فرزندِ آقا را آقازاده می‌نامند؛ و آقا، فردی دارای مسند سیاسی است که هرچه این مسند در سلسله مراتب نظم سیاسی بالاتر باشد آقابودگی آن بیشتر خواهد شد. آقا در فرهنگ سیاسی کنونی ایران فردی است که بواسطهی جایگاه سیاسی خود می‌تواند مافوق قانون قرار گرفته یا به روشهای مختلف اصول و ضوابط قانونی را دور زده یا معلق کند. هر چه آقابودگی فرد بیشتر باشد (یعنی جایگاه سیاسی او در سلسله مراتب نظم سیاسی بالاتر باشد) توان بیشتری برای تعطیل کردن بخشهای بیشتری از قانون خواهد داشت. طبیعی است که نزدیکان چنین فردی ( چه نسبی و چه سببی) می‌توانند با بهره‌گیری از این توانِ آقا، آن را به منابع گوناگون اقتصادی و سیاسی تبدیل کنند و درست در همین جاست که پدیده‌ای به نام آقازاده متولد می‌شود. پدیده‌ای که همانطور که بیان شد نتیجه‌ی ضعف های قانونی و ناکارآمدی یک ساخت سیاسی در کنترل و تنظیم رفتار افراد جایگیر شده در نقشهای سیاسی برای عمل در چارچوب قانون است.      
در یک نظام حکمرانی، فراوان بودن آقا و آقازاده به معنای فوق یکی از نشانه‌های آشکار ناکارآمدی آن نظام است؛ چرا که نشان می‌دهد سیستم حکمرانی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان از جایگاههای سیاسی در سطوح گوناگون، برای تعطیل یا معلق کردن قانون بهره جست و هنگامی که این امکان فراهم شد، نظام حکمرانی که باید در خدمت تامین منافع تمامی آحاد یک ملت باشد به تسخیر گروهی اندک در خواهد آمد و ابزار تامین منافع سیاسی و اقتصادی آقاها و آقازاده‌های آنها می‌شود.

منتهای آمال و آرزوهای یک آقازاده در اختیار گرفتن جایگاه آقا و در صورت امکان فراتر رفتن از آن است چرا که این امر منبعی را در اختیار او قرار خواهد داد که به تولید ثروت و قدرت هرچه بیشتر منتهی می‌شود و اینجاست که یک نظم انتخابی یا نسبتاً انتخابی رفته رفته به نظمی موروثی تبدیل می‌شود که آقازاده در پی آقا بر جایگاه او تکیه خواهد زد.

نظمهای مولد آقا و آقازاده عموماً نظمهایی ناپایدارند یعنی از آنرو که بواسطهی تعطیل یا تعلیق مکرر قانون، دچار آسیبهایی میشوند که آنها را از تامین نیازهای بنیادین جامعه ناتوان میکند، به مرور زمان اعتماد و سرمایهی اجتماعی جامعه نسبت به خود را از دست خواهند داد و آقاها و آقازادهها در چنین شرایطی، رفته رفته، موضوع نفرت جامعه خواهند شد؛ چرا که نمادی از نظمی ناکارآمد و ناعادلانهاند که دشواریهای اقتصادی و اجتماعی گوناگونی را بر بخشهای وسیعی از جامعه تحمیل می‌کند.         

اینکه در چنین شرایطی چه باید کرد و جامعهی درافتاده در دامن آقا و آقازادگی را چگونه باید به سمت جامعهای هدایت کرد که در آن مقامهای سیاسی امکان تعطیل یا تعلیق کردن قانون در راستای تامین منافع اقتصادی و سیاسی خود را نداشته باشند (به عبارتی سازوکار مولد آقابودگی در آن کنترل شده باشد) و شایستگی (و نه آقازاده بودن) معیار انتخاب افراد برای حضور در نقشهای گوناگون نظام سیاسی باشد پرسشی است که پاسخی سهل و ممتنع دارد. از یک سو مشخص است که باید سازوکارهای مولد آقا و آقازادگی را اصلاح کرد و از سوی دیگر اصلاح این سازوکارها در دست آقا و آقازادگانی است که منفعتی در اصلاح آن ندارند. اینجاست که جامعه، رفته رفته به دو پاره یا به دو قطب تقسیم میشود در یک سو اکثریتی از جامعه که از امتیازهای آقا و آقازاده بودن بیبهره است و تنها بار مسائل تصمیمهای آنها را بر دوش میکشد و در سوی دیگر آقا و آقازادگانی که به دشواری تن به اصلاح سازوکارها میدهند و هرچه پیشتر میروند بر اتکای خود به منابع سخت قدرت میافزایند، منابعی که با استفادهی بیرویه به مرور زمان مستهلک شده و در نهایت از میزان اثرگذاری آن در برابر جامعه کاسته خواهد شد.   

درسی که جامعهی ایرانی باید از داستان امروز آقا و آقازادهها برای فردای خود بیاموزد آن است که مهمتر از زندگی لاکچری برخی آقازادگان که کمترین قرابتی با شعارها و سخنان پدرانشان ندارد و سودای قدرت سیاسی که برخی آقازادگان در ذهن میپرورانند جامعهی ایرانی نیازمند سامانی است که در آن افراد در قدرت، امکان تعلیق و تعطیل قانون را نداشته باشند و شایستگی تنها معیار مطرح برای جایگیر شدن افراد در نقشهای گوناگون نظم سیاسی باشد. مطمئناً در آن روز داستان آقا و آقازادگی همانند بسیاری دیگر از داستانهای این سرزمین به تاریخ خواهد پیوست.      

#آقا

#آقازاده

#حکمرانی_ناکارآمد

⭕️ این متن را اگر می پسندید به اشتراک بگذارید.

@SIAGS

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی